كاروانسراها و گرمابه های استان قزوین


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




معرفی كاروانسراها و گرمابه های استان قزوین

كاروانسرای گلشن

كاروانسرای گلشن در خیابان مولوی شهر قزوین قرار دارد.

پس از سردر كاروانسرا،هشتی ورودی آن با گنبدی به دهانه تقریبی چهار و نیم متر با رسمی بندی دوازده و دو گوشواره ی كناری كه مزّین به كاربندی است،قرار دارد.

خیشان(روزنه)بالای گنبد،نور این فضا را تأمین میکند.بعد از هشتی،حیاط ِمجموعه قرار دارد و فضاهای معماری به شیوه حیاط مركزی دور آن چیده شده و بنا در دو طبقه زیرزمین و همكف طرح ریزی شده است.

كاروانسرای آوج

كاروانسرای آوج در شهر آوج واقع،و دارای طرح دو ایوانی است.شالوده كاروانسرا از سنگ های لاشه و قلوه بنا شده  و ورودی آن آجر چینی شده است.كاروانسرا از داخل،دارای دو ایوان و بیست و چهار ایوانچه است و در پشت اكثر آن ها حجره ها واقع شده اند و چهارتای آنها به شترخان كاروانسرا راه دارند.شترخان به صورت راهرویی طویل با پوشش طاق است،و  زیر هر طاق نمای آن،سكویی جهت باراندازی قرار دارد.ورودی كاروانسرا در قسمت جنوبی آن واقع، و در دو طرف دارای سكو است.در طول دالان یا هشتی سرپوشیده آن نیز در هر طرف،سه غرفه دیده می شود.

كاروانسرای خرزان

این كاروانسرا  در روستای خرزان شهرستان قزوین،درجاده قدیم رشت قرار دارد.ورودی بنا در ضلع شمالی  كاروانسرا قرار دارد.

نمای خارجی بنا ،چهار ضلعی و در گوشه ها دارا ی برج های مدور است.در اضلاع چهارگانه ی حیاط مربع شكل كاروانسرا،یک ایوان و ایوانچه به چشم می خورد كه طرح چهار ایوانی كاروانسرا را ارائه می دهند.

چهار طاق نمای واقع در كنج اضلاع  شرقی و غربی،راه ورود به فضای شترخان را كه به صورت راهرویی سرتاسری و سكودار است،شكل میدهد.

این فضا در گذشته مكان بارانداز و اُطراق(سكونت) افراد در كنار چهار پایان خود بود.

كاروانسرای هجیب

این كاروانسرا در شمال غرب روستای هجیب شهرستان بویین زهرا واقع  شده و ورودی آن در ضلع جنوبی است.طرح كلی كاروانسرا مربع شكل است و در تقاطع چهار ضلع خارجی آن، برج های مدور به صورت نیم ستون دیده میشود.داخل طاق نماهای ورودی،با قوس جناغی پوشش شده و رسمی بندی با آجركاری رنگی دارد.

گنبد ایوان ورودی،دارای رسمی بندی باریک به شكل رایج بناهای دوره اسلامی است.هشتی ورودی عمارت،فضایی وسیع است كه با سقف گنبدی شكل مدوری پوشش شده است.پس از هشتی،حیاط مربع شكل كاروانسرا قرار دارد و دور تا دور آن را حجره هایی با پایه سنگی و فاصله نیم متر از كف حیاط ،فرا گرفته اند.در اضلاع چهارگانه و بین حجره ها ، چهار ایوان دیده میشود.

كاروانسرای محمدآباد

كاروانسرای محمدآباد در جاده قزوین – بویین زهرا قرار دارد و از جمله كاروانسراهای دوره صفوی است.سر در ورودی پس از گذشتن از هشتی به حیاط  مركزی كاروانسرا به ابعاد 3/42 × 4/50 متر منتهی میشود.طرح كاروانسرا چهار ایوانی است و در سمت ایوان ورودی ده حجره به همراه ایوانچه های خود قرار گرفته اند.

در پشت این حجره ها دو فضای مسقف وسیع برای انبار كالا به چشم می خورد كه به هشتی راه دارند.در پشت ایوانچه ها راهروهایی با پوشش طاق و سكوهایی در دو سمت دیده میشود. در رأس های بیرونی بنا نـُه برج وجود دارد كه از مشخصه های كاروانسراهای برون شهری است.





:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 921
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : شنبه 27 اسفند 1390
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com